March 21, 2011

Malaysian Said NO to Nuclear P!





21 Mac 2011

拿督斯里陈华贵
能源的、绿色工艺和水源部部长

尊敬的拿督斯里,

要求取消兴建核能发电厂的计划

我们谨此表达槟州政府的立场,即我们不同意联邦政府在我国兴建核能发电厂。
2. 槟州行政议会也已经决定,绝不会允许有关当局在槟州任何地方兴建核能发电厂。
3. 拥有专家及先进科技的日本也面对世界历史上仅次于25年彻诺比核危机的问题,这项计划必须取消。必须注意的是,与日本相比,我国的核反应堆技术是非常有限的。再说,其它科技先进国如德国及世界第二大经济国都已经在他们的国内停止兴建核电厂计划。马来西亚人民的安危应该优先,而不是拿如此大的风险来下赌注。
4. 此外,我们对于大部份联邦政府进行的不良工程记录感到没有信心,例如发生过的不只是天花板漏水甚至倒塌的问题。如果体育馆、学校甚至巴士总站的天花板都可以倒塌,要我们如何对高风险的核能发电厂有安全及稳固有信心?
5. 我们请求联邦政府拒绝在马来西亚兴建核能发电厂做为替代能源的建议。还有很多替代能源有待开发。
谢谢.

林冠英
槟州首席部长
21 Mac 2011

Y.B. DATO' SRI PETER CHIN FAH KUI
Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air,
Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air,
Aras 6, Blok E4/5, Parcel E,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62668 PUTRAJAYA.

Yang Berhomat Dato' Sri,

MERAYU RANCANGAN PEMBINAAN LOJI NUKLEAR UNTUK PENJANAAN TENAGA ELEKTRIK DIBATALKAN
Dengan segala hormatnya Kerajaan Negeri Pulau Pinang ingin merakamkan pendirian tidak bersetuju kami terhadap rancangan Kerajaan Persekutuan untuk membina loji nuklear di negara kita.
2. Adalah juga dimaklumkan bahawa Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang sudahpun memutuskan untuk tidak membenarkan sama sekali pembinaan loji nuklear di mana-mana kawasan dalam negeri Pulau Pinang.
3. Memandangkan negara Jepun yang memiliki kepakaran dan tahap teknologi yang sangat maju dan progresif kini dihadapi dengan krisis nuklear yang paling serius dalam sejarah dunia sejak bencana Chernobyl 25 tahun lalu, adalah perlu rancangan ini dibatalkan. Perlu diambil perhatian, tahap kawalan teknologi fusion nuklear di negara kita adalah terhad berbanding dengan kepakaran Negara Jepun. Lagipun negara-negara maju dan berteknologi tinggi seperti Jerman dan ekonomi kedua besar dunia negara China telahpun membatalkan rancangan membina loji nuclear dalam negara mereka masing-masing. Keselamatan rakyat Malaysia harus diutamakan dan risiko tinggi ini tidak harus diperjudikan.
4. Sehubungan dengan itu, kami juga tidak yakin dengan rekod prestasi yang kurang memuaskan oleh sesetengah projek Kerajaan Persekutuan yang dijalankan seperti ada bumbung yang bukan sahaja bocor tetapi juga runtuh. Sekiranya bumbung stadium, sekolah dan terminal bas pun boleh runtuh bagaimana kita boleh yakin tentang keselamatan dan kekukuhan sesuatu loji nuklear yang berisiko tinggi dan bahaya?
5. Kami merayu kepada Kerajaan Persekutuan agar menolak cadangan membina loji nuklear sebagai sumber tenaga alternatif di Malaysia. Terdapat pelbagai sumber tenaga alternatif yang lain yang boleh diterokai.
Sekian,

“CEKAP, AKAUNTABILITI DAN TELUS”
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Yang ikhlas,

(Lim Guan Eng)
Ketua Menteri Pulau Pinang