March 4, 2011

350亿零吉捷运还是节运



耗资350亿零吉大众捷运在本月初于吉隆坡谷中城购物中心,吉隆坡市政局,加影市议会,八打灵再也市议会等地方开始公开让公众人士展示为期3个月。大马首相预计在今年7月开始动工。小弟因为工作关系,有幸直接参与查阅和细读穿越蕉赖国会选区的其中6个站。他们包括了从国际金融区方向穿透到《葛晋路站》(地下站)一路经过393公寓,碑律家乐福,从建中的蕉赖警区总部,《捷世客购物中心站》(地下站)衔接原有的马鲁理轻快铁站。
有趣得是捷运从地底穿出来时必须跨越克拉容河成为高架铁路,直穿南强华文小学部份地段,然后在斯理沙巴来个U转往蕉赖第一花园肯德鸡那排店铺直冲过去(当然所有被捷运插箭而进的建筑物已经收到公函,产业将被征用!)这个高架站称为《武吉丽亚》站,专为蕉赖第一花园,丽雅花园,征德花园居民而设,邻近的居民如青年合作社花园,老街场人民组屋,富都景组屋,双喜琳高级公寓等等也欢迎使用。坐落在敦拉萨花园区如登嘉园,斯理沙巴组屋等也方便使用。
从第一花园延伸至美达花园特易购面向蕉赖大路旁的一片空地将成为《美华岭站》(这片地目前为吉隆坡市政局城市交通组的储藏物和分部办事处)。届时将带旺特易购,和方便了万顺花园,美达花园内数千户公寓居民。紧接下来下一站会路经蕉赖路二手车行(安宁镇)后面的CIMB银行和这排店面说再见便到达《利双广场站》,准确的在其行人天桥的正门口;大同花园,珍珠花园和斯嘉镇居民可是乐开怀了。
第6站来到《凤凰广场站》,也是整个6个站唯一拥有250个泊车位的站。希望捷运经过了此站能够起起死回生的作用。
巴士穿行路线不足之地方。小弟解读了国家基建中心建议的捷运穿行巴士路线,确有许多不足的地方。以下是小弟的一些愚见:-
《葛晋路站》(地下站),《捷世客购物中心站》(地下站)这两个站的距离约2公里没有任何的特定巴士穿越陈秀莲工业区,蕉赖路2英里和碑律。会有巴士不定时穿越葛晋路的市政局人民组屋,葛晋路的市政局人民组屋离开这个站不到200公尺!。《武吉丽亚站》(高架站),有特定巴士穿越老街场主要道路但是完全没有巴士站(这里有约3千户住户),其图测只是在民政大厦心脏治疗中心有设定巴士站,和青年合作社花园靠近伟拉布特理公寓有巴士站。《美华岭站》(高架站),巴士完全没有进入美达花园8路公寓和组屋,这里约有5千户住户。《利双广场站》(高架站),完全忽略了友力花园班台医院,蕉赖新镇数座公寓,六哩村的居民。《凤凰广场站》(高架站).
Cadangan penambahbaikan laluan feeder bus
MALURI STATION
T22-1 Bandar Sri Permaisuri
Cadangan Penambahan bus stand / bus stop:
i)Simpang pasar Jalan Ikan Emas, ii)Simpang rumah pangsa Sri Johor / Jalan Sekilau,

TAMAN BUKIT RIA STATION
T23-1 Jalan siakap , taman tenaga / Jalan Selangat, taman pertama
Merangkumi kawasan perumahan jalan selangat, taman pertama. Merangkumi rumah kedai jalan pudu ulu, kondominium D’Alamanda, Pangsapuri Tropika, Pudu Impian Flat, PPR Pudu Ulu, Flat / pangsapuri Taman Kobena, Taman Kobena, Pangsapuri Seri Puteri, Taman Cantik, Taman Pertama, Rumahpangsa Taman Pertama, Pangsapuri Cantik, Pangsapuri Bukit Ria.

Kawasan / jalan tertinggal:
Jalan Senohong (Rumah Ibadat Buddha Tai Kuk Wah Zi, Pangsapuri Cantik dan Pangsapuri Bukit Ria) (bus stop)

Cadangan Penambahan bus stand / bus stop:
i) Depan PPR Pudu Ulu, Jalan Pudu Ulu, (bus stand)
ii) Simpang Jalan 1/92B / Jalan 6/92B, Taman Kobena (tepi Pangsapuri Villa Seri
Puteri), (bus stop)
iii) 2 bus stop di Jalan Senohong (pangsapuri Cantik dan pangsapuri Bukit Ria)

TAMAN BUKIT MEWAH STATION
(A)T24-1 Jalan Tasik Permaisuri 2
Merangkumi kawasan perumahan Taman Midah, Pangsapuri-pangsapuri / Kondominium-kondominium seperti Prisma Cheras, Perdana, Primah Midah Heights, Laman Midah, Midah Ria, Rumahpangsa Midah Ria, Jasmine Court, Town House Taman Midah, Midah Heights Apartment, Taman Jaya dan kawasan Perindustrian Taman Midah.

Kawasan / jalan tertinggal:
i) kawasan perumahan pangsapuri dan kondominium Prisma Cheras, Prisma
Perdana, Laman Midah, Prima Midah Heights, Midah Ria dan Rumahpangsa
Midah Ria di Jalan 8, Jalan 8A, Taman Midah.

Cadangan Penambahan bus stand / bus stop:
i) depan pintu Pusat Perubatan UKM di Jalan Ya’acob Latiff dibina sebuah bus stand, atau menaik taraf taxi stand sedia ada digunakan juga sebagai bus stand, (bus stand)
ii) simpang jalan budiman 9 / jalan budiman (berdekatan dengan Masjid Saidina Othman Ibn Affan), (bus stop)
iii) Memerlukan sekurang-kurangnya 3 bus stand mengelilingi kawasan
perumahan diatas kerana ribuan keluarga tinggal disini, khususnya di rumah pangsa Midah Ria yang berasal daripada golongan berpendapatan rendah.

Cadangan lain :-
Mohon tidak membenarkan feeder bus melalui Jalan Midah 2, Taman Midah kerana jalan
tersebut sempit dan terdapat kereta penghuni di parkir di tepi jalan. Sila menggunakan
jalan Besar di MRR 2 dan berpusing masuk balik ke station MRT Taman Bukit Mewah
melalui Jalan Cheras.

(B)T24-2 Jalan Kuari, MRR 2
Kawasan / jalan tertinggal:
i) jalan 3/91A – jalan 3/91B (SK Seri Bintang Selatan dan Utara , SMK Seri
Bintang Selatan dan Utara)

Cadangan Penambahan bus stand / bus stop:
i) harus mengelilingi jalan jalan 3/91A – jalan 3/91B dengan pembinaan bus stand kerana mempunyai sekolah (SK Seri Bintang Selatan dan Utara , SMK Seri Bintang Selatan dan Utara) dan juga pangsapuri-pangsapuri seperti Shamelin Bestari dan Shamelin, feeder bus haruslah keluar melalui jalan tanpa nama di Taman Rekreasi Pudu Ulu dan berpusing keluar ke HSC di Bangunan PGRM. (bus stand)

LEISURE MALL STATION
T25-1 Jalan choo lip kung (taman taynton)-
merangkumi kawasan perumahan Taman Mutiara Barat, Taman Bukit Hijau, Taman Taynton View, Taynton Harmoni, Kondominium Awan Puri, Sebahagian Taman Connaught, rumahpangsa Connaught dan Pangsapuri Connaught.

Kawasan / jalan tertinggal:
i) SMK Seri Mutiara Raya, jalan 30/119, (bus stand)
ii) SRJK Cina Connaught dan SMK Taman Connaught, Jalan Ahlimah, (bus stand)
iii) Rumahpangsa dan Pangsapuri Connaught, Jalan 3/124A (dekat dengan loji
penapisan Indah Water Konsortium), (bus stop)

Cadangan Penambahan bus stand / bus stop:
Simpang jalan bee eng 1 / jalan choo lip kong di tepi pintu Universiti Kolej UCSI (North Wing) (bus stand)

T25-2: jalan manis, tmn segar – jalan jintan, tmn supreme / tmn cheras

merangkumi kawasan perumahan Taman Segar, rumahpangsa Taman Segar, bukit segar, pangsapuri segar heights, rumahpangsa segar heights, taman supreme, sebahagian taman cheras, cheras business centre, rumahpangsa desa aman.

Kawasan / jalan tertinggal
Rumah pangsa taman segar, persiaran lemak, (bus stop)
Haruslah diperluaskan kawasan hingga ke jalan ketumbar (Pusat Perubatan Pantai, Cheras, kondominium ketumbar hill, cheras utama, rumahpangsa cheras ria, pangsapuri ketumbar heights, jalan 9 kampung cheras bahru, jalan kuari, kampung cheras baru (bus stop)

Memerlukan sekurang-kurangnya 3 bus stand mengelilingi kawasan
perumahan diatas kerana ribuan keluarga tinggal disini, khususnya di rumah pangsa Midah Ria yang berasal daripada golongan berpendapatan rendah.

i) Depan pintu SK Taman Segar (pendidikan khas), (sudah ada bus stand menunggu
perlulah dinaik taraf dengan bahan-bahan lebih cantik dan indah ;
ii) Tepi simpang tiga Pusat Perubatan Pantai Cheras, (bus stop)
iii) Simpang Jalan 2/95B/ Jalan Ketumbar Heights (dekat dengan Kondominium
Ketumbar Hill),( bus stop)

PLAZA PHOENIX STATION
T26-1 Alam Damai

Kawasan / jalan tertinggal
Bandar Damai Perdana (BDP) kurang 2 kilometer daripada simpang lampu isyarat Balai Polis Alam Damai. Kini merupakan stesyen perhentian untuk Bus Rapid KL.
Sila memanjangkan laluan feeder bus hingga ke BDP, pembinaan bus stand modern perlu.

Rumusan
Jalan hubungan Feeder bus haruslah lebih prihatin dan peka kepada taburan penduduk, khususnya kepadatan penduduk yang tinggal di rumahpangsa (golongan kurang bekemampuan mempunyai pengangkutan bersendirian) / pangsapuri , tempat belajar seperti sekolah Insitut Pengajian Tinggi kerana ramai pelajar / murid / guru / pensyarah dapat menggunakan kemudahan tersebut.Saya mencadangkan juga hot spot di kategorikan sebagai kawasan perumahan yang mempunyai penduduk padat di bina parkir bertingkat dan dioperasikan oleh Syarikat Prasarana sendiri (seperti gambar yang dilampirkan). Misalnya Stesyen MRT Phoenix yang Cuma ditambahkan 250 petak parkir adalah tidak mencukupi untuk menampung berpuluh kawasan perumahan dari Parlimen Bandar Tun Razak, Hulu Langat, Serdang, Dewan Undangan Negeri Balakong dan Dusun Tua.
Walaupun hampir sebahagian besar laluan feeder bus akan melalui kawasan perumahan tetapi kehuatiran ketepatan masa bus pengantara dan kekerapan masih menjadi perbincangan buah mulut orang ramai. Kesemua stesyen MRT haruslah dilengkapi dengan kemudahan asas seperti gerai penjualan surat khabar bahan bacaan, mesin penambahan nilai Touch N Go dan juga tanda-tanda jalan menjelaskan setiap laluan feeder bus.